Visar inlägg med etikett Grönt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Grönt. Visa alla inlägg

söndag 9 november 2014

Fars dag

Det blev inte mycket firande av någon far idag.

Men jag sydde sista blocket till min fars födelsedag. 
Det tråkiga med att skära rent blocken återstår. 
Sedan leta baksida och vadd, med början i mina gömmor. 

Jag har även stickat en strumpa idag. Sonen gillar dessa färger:
Han har också önskat tjockare strumpor med låånga skaft sedan han fick ett par stickade i Big Fabel för ett tag sedan. 
Dessa är stickade i dubbelt sockgarn, handfärgat av Manduzana
Randningen är inspirerad av Claras randiga sjal Medvind

Stickor 4 1/2 och 44 maskor. 

Det blev inte mycket garn kvar..

det gula var även med i mina fina strumpor Icebreaker

Nu är jag sugen på småmönstrat i restgarner!

//Malin


lördag 18 januari 2014

Axels täcke


Äntligen är sonens täcke färdigt och fotograferat!

Han har redan sovit under det en vecka.

Batiktyger i orange och grönt som jag köpte av Mia, Surahammar, på syfestivalen sista gången hon hade sin butik där.



Remsorna är 2.5 inch




Vilket härligt vinterväder med riktig pudersnö vi fick idag!



Enklast möjliga kviltning. Här på baksidan av polarfleece.
Fleece känns inte genuint och det blir fult med tiden, men älskat av sonen så det blev det ändå.


Snygg kviltning om jag får säga det själv!



Mönstret kommer ur denna boken.
Mallen var bra, men det blev otroligt mycket spill. En del av spillet sydde jag ihop till kanten av täcket, massor har jag kvar.

---

UTLOTTNING!

Nämnde ju i mitt förra inlägg att jag skulle hålla en utlottning när kvilten var fotad.
I höstas köpte jag en bok som figurerar mycket bland svenska kviltare nu, det finns en grupp som syr denna som en QAL också. Men jag kände mig inte alls sugen på att sy efter den - trots att den är jättefin med mycket färg och fina beskrivningar och flera förslag på utförande.
Så därför lottar jag nu ut denna bok!
Kanske du är sugen på att sy ikapp QAL-gänget eller bara på att bläddra i en ny och fin bok?
Ta chansen och vinn den hos mig!


Det enda du behöver göra är att lämna en kommentar till detta inlägg och länka hit från din blogg!
En lott för kommentar och en lott för länkning - tala om att du länkar!
Jag skickar även internationellt.
Jag drar en vinnare på lördag 25/1.
Lycka till!
---

Jag måste ju visa Axels gamla täcke också, även om det inte är länge sedan jag gjorde det senast:
Här hittar du hans rymdtäcke.

Ha det skönt, nu när vi äntligen fått lite snö och ljus igen!

Kram Malin







söndag 12 januari 2014

Årets första klara!

..men det tog 2 år..

Solen visar sig inte många minuter, även om den lilla snön som kom lyser upp. Så fota hann jag inte idag. 

Det kommer ett smakprov här. 


Håll utkik, för när bilder på hela täcket kommer så tänkte jag hålla utlottning av en aktuell bok!

Ha en bra vecka!

Malin

torsdag 17 oktober 2013

Inget sytt under solen

Här händer det inte mycket i syrummet. 


Jag har varit mycket i köket. 


Eller ska jag kalla det bageriet?


Mums!


Jag har varit och njutit i skärgården.


Och stickat strumpor. 


Beställde två böcker. 


Gissa vilken som blev min favorit?..


En present kom på posten för ett tag sedan. 


Tack Anne Marlen!!

Malin






måndag 27 maj 2013

Symaskinen står orörd.

Hinner / orkar inte sy för allt annat som händer. Men stickorna sätter jag fart på i passargerarsätet i bilen och soffhörnet några minuter då och då. 
Första försöket med detta gula garn är numera upprepat och nu testar jag en enklare (?) variant. 

Detta grönorange projekt gissade sonen fort att det var till honom.

Jo, jag sydde lite under finalen av Eurovision schlagerfestivalen härom lördagen också. Jeanstyg igen. Men blev inte färdig, behöver göra någon justering. (Men när?)

Var hemma med dottern idag då dagis var stängt. Vi sydde inte, hon gjorde två pärlplattor. 
Sedan ville hon åka till klätterhallen och klättra. Så det gjorde vi!

Nu dags för sängen. Det blir en hysterisk vecka på jobbet - igen. 

Malin


lördag 30 mars 2013

Handarbete är det!

Senaste veckorna har jag inte rört symaskinen alls.
Handarbetat har jag dock gjort.
Stickat färdigt och blockat min första sjal.
Lövsjalen från Yll och Tyll. Garn är deras eget lin.

Använt min nya (beg. ) nystvinda och nystmaskin har jag också. Barnen tyckte det var kul också, så de har nystat det röda och det svarta garnet också.


Sjalen torr och fin. Jättenöjd!!

Barnen växer fort ur sina sockor, här ett par nya till dottern, rester efter mina lila med hålmönster och de multifärgade.


I går kväll kom jag på vad jag ville göra med lite handsömnad som jag varit sugen på länge. Så när barnen satt och tittade på morgon-TV startade jag upp ett nytt projekt.
(Många WIP är det..)
Har ni sett denna instruktionsvideo? Jag tycker den är fantastisk!

Trivs så med min sjal, trots att maken tycker att det är "tantigt". Men har man fyllt 40 får man nog vara tant om man vill??

Glad Påsk på er!!

Malin















lördag 23 februari 2013

Stickning är lugnande.

Det blir en hel del stickat just nu.
Idag gjorde jag en liten impulshandling i garn också. Så jag har att göra ett tag till.. :-)

Är så förtjust i dessa lövformer. Denna gång i läckert vårgrönt lingarn från Yll och Tyll, min gamla goa butik som jag började handla hos redan 1989 på Hjalmar Brantingsgatan i Uppsala.

Jag syr lite också, men det går mer långsamt. Har dock kviltat klart mitt lila projekt idag. Nu är det bara tråkiga trådar att fästa och avslutningskanten kvar. Vilken dag som helst..

Kram Malin



Vårgrönt lingarn från Yll och Tyll, mönstret är också från dem.



Svarta sockor i Fabel, mönster från stickamera. Stickade först bara i dagsljus då svart är lite svårt att se, men när fuskflätorna "satt" (busenkla!!) så gick det bra med bra belysning i soffhörnet också.



Sockor i Opal, mitt favorit-strump-garn. Min standard, med två räta och en avig i både skaft och ovandel på foten. Dock med hälen, lyfta maskor, som jag blev förtjust i från mönstret till de svarta sockorna.

onsdag 21 november 2012

Fäst trådar

Sista trådarna på sonens strumpor fästa ikväll.
Hans täcke är bara påbörjat.
Gissa favoritfärger?..




fredag 23 mars 2012

Majas tidningsutmaning Mars

Det bidde ett utmaningsprojekt denna månad också!
Samma tyger som förra månaden.

Återigen är det Quiltemagasinet, nu senaste numret:
Idén till ägg på en duk och formen på äggen har jag tagit i tidningen, resten är eget påhitt, som vanligt..

Äggen är från skrufskakan som dottern och jag sydde när vi var sjuka.

Natti natti

Malin


lördag 17 mars 2012

Trevlig post

Idag fick jag ett trevligt brev på posten, fyllt med 25 st 2 1/2" remsor i gult och orange från bytet på maillistan där jag är med. Det ska bli kul att packa upp dem, sortera och planera!



Har hunnit sitta en stund vid symaskinen ikväll också, där sydde jag ihop gröna bitar till mina påsk-bordstabletter, som jag tvivlar på att de blir klara innan påsk..

Trevlig helg!

måndag 27 februari 2012

Måndag och Majas tidningsutmaning februari

Än är inte mitt bidrag till Majas utmaning klart, men nu kan jag visa vad det ska bli.
Det är några veckor kvar till det behöver vara klart, då påsken kommer.

Denna gång är det också Quiltmagasinet,  nu nr 1/08.
Ett mycket tummat exemplar, det finns fler projekt i detta nummer som jag skulle vilja göra.



 Nu är det första påböjrat.

Lite justeringar ska till, även lite broderi, vadd, baksida, kviltning - men jag har iallafall kommit en god bit på väg!


Inte riktigt "enligt recept" men mycket närmre än vad jag brukar komma. Vill ju göra på mitt sätt.. ;-)

Ha en bra vecka, alla!
Jag kommer ha en stressig en.

Kram 
Malin