Visar inlägg med etikett Majas utmaning 2013. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Majas utmaning 2013. Visa alla inlägg

söndag 29 december 2013

Det allra allra sista..

Det allra sista projektet som blir färdigt i år, det sista bidraget till Majas scrapsutmaning, som rullat varje månad hela året, och de sista resterna av scraps från tygserien "Gypsy Bandana" (Michael Miller), som fanns i mina gömmor.

Jag startade redan här att sy små trianglar av de allra pyttigaste resterna av dessa tyger.
Idag fick det (trots det vackra vädret!) bli ett dammskydd till min symaskin (fö en Bernina 440 QE) vilket jag borde ha skaffat mig ett för länge sedan. Ett som man skjuter på från sidan och är öppet i högra gaveln för att trådar från trådställningen ska kunna sitta kvar under vilan och dammperioderna.


Inspirationen till scrapsarbetet fick jag hos Amanda Jean, här och här. Jag har följt henne och hennes blogg i många år nu, hon har den blogg jag följt längst av alla - tycker att den är så trevlig på alla sätt.
Mina trianglar sklijer sig en del mot hennes pga tygvalet, men annars har jag också sytt på papperstrianglar som var 3", så färdig sida på triangeln är 2,5".


Jag tycker om rött, har röda detaljer i syrummet / kontoret och hade tänkt att det skulle bli ett enfärgat rött tyg som komplement eftersom scrapsen inte räckte till hela skyddet. Men så låg där ett cerise/fuchsia-färgat tyg och ropade att det skulle vilja vara med, så det blev så. Det blir inte alltid som man tänkt sig, men det blir bra ändå!


Någon gång ska jag börja öva på frihandskviltning igen. Har sytt en del tidigare och tycker nog att jag behärskade det rätt bra, men nu kör jag bara fast när jag ska öva, tappar all fantasi och inspiration när jag ska sätta mig. Hur hittar jag den igen?
Har också ofta lite bråttom och vill bli klar när jag kommit så långt som till kviltningen så jag tar mig inte tiden.
I dag blev det raka linjer "rakt av" för jag iddes inte frihandskvilta. Det resulterade i små stjärnor.


Kanske blir 2014 en utmaning i frihandskviltning?

GOTT NYTT ÅR!

*

Malin





Majas scrapshelg - tävling


Skövdes mesta Quiltare Maja har bus för sig så här på årets sista helg.
Hon vill att vi ska visa vårt favorit scraps-arbete innan helgens slut.

Jag har flera favoriter, men denna är nog den finaste jag sytt.
Det är min sons täcke och jag hinner inte få den ur tvättmaskinen innan han tar den till sin säng igen.
Så det är helt klart hans favorit!
Axels rymdtäcke från februari 2011.


Baksidan av fleece, här ser ni kvitningen med rymdraketer.

Vill ni vara med och busa och ha chansen att vinna en bunt scraps från Majas (tyg-)Paradis, gå HIT för  alla detaljer.

Idag är det inget syväder, håll er ute i solen medan den är framme!

Kram 

Malin

onsdag 18 december 2013

Avsked


Min kollega och vän slutar på min arbetsplats idag.


Jag har nog inte förstått det än.


Jag kommer att sakna henne.


Hon tycker om ugglor.


Och ROSA


Hon reser bort under julledigheten, så en neccesär och en liten förvaring sydde jag henne.
Lycka till på ditt nya arbete vännen!



Ugglorna är Hedwig och Herbert från Northen Quilts, den stora neccen är den största varianten av Noodlehead´s open wide zippered pouch, den lilla är efter eget huvud. De stora tygerna köpte jag hos Kristina  på Quiltbiten när jag var där på kurs, resten är scraps - bla från två klänningar som mamma sydde till sig själv och min lillasyster när vi var små, någon bit kommer också från Maja och jag vill härmed anmäla mitt bidrag till sista månaden i Majas scrapsutmaning 2013.

Malin

söndag 22 september 2013

Till andra handen

Det bidde en vante till..
Ena sidan

Å andra sidan

Detta är vad som återstår av mina scraps jag fått av Maja. 

Ja, å de här... 
Men de ligger i soporna nu. 

Länkar till Maja och hennes scrapsutmaning som pågår varje månad året ut.  Jag vill ha en lott även för september !

Malin



lördag 31 augusti 2013

Nytt till köket

Lite färg till köket livar upp!

Majas scraps har kommit till användning igen!

Mycket roligare med andras skräp än eget!

Detta är annat än den gamla tråkiga vi hade innan!

Bye bye tråkig grå!

Jag har sytt grytvanten av scraps jag fått av Maja, jag har dubbel Thermovadd och ett enkelt bomullstyg som foder. (Jag hoppas det ska hålla värmen!) Sytt med en quilt-as-you-go-teknik enl. Elisabeth Hartman. Kviltat med favoriten Kingtut (Superior Threads).
Ritade av den gamla vanten för att få modellen, men nästa gång ska jag se till att få en bättre passform på tummen. 

Eftersom det är sista augusti idag hinner jag anmäla min grytlappsvante till Majas scrapsutmaning som hålls varje månad 2013.

Skön lördagskväll!

Malin

tisdag 30 juli 2013

Strandfilt i jeans

Förra veckan blev jag så trött på vår gamla fula strandfilt. 

På kvällen när jag kom hem tog jag fram alla jeanslappar som jag under tidigare somrar suttit på altanen och klippt ut, till ett annat projekt, och sydde raskt ihop dessa.
Idag har vi en ny strandfilt att sitta/ligga på!!

Resultatet

2013-sommaren då Maja började simma.

2013-sommaren då Axel började dyka. 

Baksidan
Ingen vadd i denna, bara jeans och baksidetyg. 

Den blev bara 120x120 cm, så jag får börja klippa lappar till ytterligare en om hela familjen ska få plats. 

Nu iväg till dagens simskola!

Malin

PS: SCRAPS IGEN - länkar till Majas Paradis som hela året håller en utmaning i att sy av scraps, med utlottning varje månad. 



måndag 22 juli 2013

Nu ska jag göra mig vacker!

Så sa trollmor i "Trolltyg i tomteskogen"

Jag har aldrig varit så mycket för att sminka mig, det har på sin höjd blivit lite mascara. Dels av ointresse och dels för att jag är så trött på mornarna. Men också för att jag inte KAN.

I maj var jag med min syster på en 4-h-kurs för en make-up-artist där vi fick lära oss från grunden att lägga en make-up. Läraren var otroligt duktig och det var jätteroligt! Sedan fick vi förstås personlig vägledning med färgval osv.  Jag köpte ALLT för att kunna lägga en make-up.
Så nu KAN jag om jag VILL.

Men det var ju en herrans massa nya prylar som skulle ha någon plats.
Sedan jag kom hem från fjällen har jag nu suttit två sena kvällar och sytt ihop små lappar - och dessa blev tillslut detta:



En väska till alla pryttlarna. 
En helt suverän variant av necce, som öppnar upp sig stort så man hittar bland alla små saker och den står stadigt. Dessutom en mycket bra tutorial av Anna på Noodlehead. Bookmarkade denna för länge sedan, men har inte provat den förrän nu - det lär bli fler!!
Hon har beskrivit tre storlekar, jag sydde den minsta.

Och så har jag sytt denna:



En förvaring till alla borstar/penslar.
Denna är egen design, 


Med en knapp av älghorn, som jag köpte på marknaden i Funäsdalen. Tyvärr upptäckte jag för sent på eftermiddagen att det vankades en lapptäcksutställning i Funäsdalen samma dag, men då hade den redan stängt - åh så synd!


På vägen hem från fjällen fick jag idén till dessa två och tänkte ut vad jag skulle sy i för tekniker, men det blir inte alltid som man tänkt sig..
Först skulle jag sy "smulspår" som jag sett i bloggvärlden och ett täcke IRL, jag vet inte riktigt hur Anita som håller kurs i denna teknik gör - men jag gissade lite och satte igång. Det blev nog rätt så likt det hon gör, men det passar nog bättre till stora arbeten.

Kul var det i allafall!

För övrigt är Anita en mycket duktig lärare, jag har gått en helgkurs med henne i frihandskviltning och var mycket nöjd! Mycket inspiration, kunskap och kul! Så får du chansen att gå en kurs för henne - gör det!

Den andra tekniken jag tänkte testa var quilt-as-you-go som typ den Elisabeth Hartman använt i den här väskan. Men jag började fel och så blev det som det blev, huvudsaken att det blev bra!





Det neutrala tyget hittade jag på Quiltbiten i Uppsala för ett tag sedan, dragkedja på metervara med den härligt 70-taliga ringen på kläppen har jag köpt av Garn- och Tyghörnan på någon av syfestivalerna och scrapsen har jag fått av Maja som vinst i hennes scrapsutmaning som pågår hela året.

Nu är nog klockan för mycket för att börja på något nytt? Eller så är den det inte?..

Malin 




torsdag 11 juli 2013

Fint på balkongen

Så blev de tillslut:



Perfekta ryggkuddar i stolarna på balkongen!

Ja visst Maja! Visst vill jag ha en lott i din scrapsutmaning för juli också!
Denna gång med dina scraps - i färger som utmanade mig lite. Men jag är mycket nöjd med resultatet!!
Det behövs verkligen lite ny färg där på balkongen nu när den nya husfärgen (gissa vad vi gör i sommar??..) är nästan samma som stolarna.

Här sitter jag ibland tidiga mornar och handarbetar eller läser, eller ljumma kvällar när barnen vill att jag ska vara i närheten när de ska somna.

Men i kväll ska jag baka filmjölkslimpa och packa för morgondagens kajakutflykt!

Malin

torsdag 27 juni 2013

Äntligen!

Jag har suttit vid min symaskin igen!

Ett projekt som legat i syrummet och grinat illa åt mig sedan 18 maj - nu är det besegrat och klart!


Ett omslag till min anteckningsbok på jobbet.


Med plats för broschyrer och visitkort, som annars bara ramlar ut.

Framsidan

Äntligen! Jag har behövt den här länge.

Scrapsen jag använt kommer från diverse gamla jeans som kasserats i familjen. Eftersom det är ett scrapsprojekt länkar jag till Maja och jag har återigen lyckats vara med en månad i år, trots att jag tycker att jag inte får någon tid till att sy.

Jag har också hunnit med att smita in på lapptäcksutställning idag!
Har du vägarna förbi Täby - gå och se den, men skynda skynda - det är sista dagen i morgon fredag!

Där inne hittade jag en kvilt som passade mig riktigt bra nu, då min dotter och jag håller på att läsa Ronja Rövardotter:

Over and out

Malin

onsdag 15 maj 2013

De-stress

Heter det så? Avstressande!
Att ägna sig åt sin hobby är iallafall det.
Att sy för hand är det mest avstressande för mig.
Våren är en intensiv tid både i arbetsliv och privat. Att då en liten stund då och då få krypa upp i soffan med lite handsömnad, en stor kopp gott the och kanske favorit TV är lyx!!



Baksidan

Jag har sytt sex st mugg-underlägg eller "mugrugs" till min syster i samma tyger som deras mystäcke som de fick som inflyttningspresent
Mest för att jag ville, men jag hoppas förstås att de blir uppskattade och kommer till användning. 
Maken tyckte att hon kunde få våra gamla och vi ta dessa - det var ju också ett erkännande! :-)

Det födelsedag i morgon, kunde dock inte hålla mig från att visa dem redan nu, eftersom de just blev klara, så risken finns att det inte blir någon överraskning. Det får jag ta. 

Eftersom det är ett scrapsprojekt länkar jag också till Majas utmaning. 

God natt go vänner och njut av våren!!

Malin


söndag 21 april 2013

Sytt och virkat

För två år sedan åkte vi till Grekland och öluffade i tre veckor. Tre veckor kan man inte vara utan handarbete!
Jag köpte mig garn, en ny virknål och ett mönster och i Grekland virkade jag ruta efter ruta efter ruta och lillemannen hjälpte mig att nysta garn. Det var trevligt att slippa handarbetsabstinensen.

Men när jag kom hem igen var det inte lika roligt att sy ihop de där rutorna, rent av skittrist..
påsen med de virkade rutorna har hängt med hit och dit i två års tid..
Men nu ÄNTLIGEN tog jag tag i dem och har sytt ihop de sista rutorna och jag har fått mig ytterligare en sjal!

Trevligt att virka, men nästa gång ska jag leta upp ett mönster där jag kan virka hela plagget i ett eller ett par stora stycken alt. virka ihop delar/rutor vartefter!

Sylust finns det massor som pirrar i kroppen, men tiden finns inte alls just nu.
Men ikväll snodde jag åt mig en timme i syrummet och sydde mig en "tag" till min nya datorväska så jag slipper ta fel och om jag (gud förbjude) skulle komma ifrån den så kanske någon vänlig själ kan se till att jag får den tillbaka.



Den lilla tulpanaplikationen hittade jag mallen till i senaste Quiltemagasinet.

Eftersom "Taggen" är sydd av gamla jeans och små tygrester så länkar jag till Maja som har sin scrapsutmaning rullande hela året.

Längtar efter att sy mera, men det får bli en annan gång. Våren är hektisk och fantastisk!
Tänk att det är dagsljust fortfarande vid 20-tiden på kvällen! Man hinner mer då än i mörka november!

Sköt om er!

Malin