Visar inlägg med etikett Sjalar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sjalar. Visa alla inlägg

söndag 12 april 2015

Avmaskat

Det är ofta lättare för mig att få tid till lite stickning, än att sätta mig att sy. Så medan jag sytt på pappas täcke så har jag också hunnit sticka lite strumpor och en halsduk.

Börjar med strumporna här. Hittade ett mönster som jag gärna ville testa, men det tog ett bra tag innan jag kom till skott.
Mönstret heter Yoshino Socks och är designad av en  tjej som heter Karin Michele från Atlanta. Inspirerad av Yoshino körsbärsträd - visst är de bedårande?


När jag var klar med det vita paret så hade jag ett nystan av varje färg kvar, och bara för att det var så roligt att sticka dem och jag var nyfiken på vad som hände om jag bytte färg så blev det ett par till:



Älskar båda paren!



Jag har stickat dem i Drops Fabel vit och Drops Delight Lila/Rosa (nr 06), på mina 2.5 fyrkantiga trästickor - favoriterna!

Parallellt med det mörka paret så stickade jag mig en halsduk som passar till min dunjacka/kappa.
Denna gång är det Clara Falks design "Medvind" eller "Tailwind".



Garnet är  Supersoft från Magasin Duett, brun vit och läppstiftsrött! 
Tror att jag stickade på 4:or - det är ju flera dagar sedan jag blev klar...
Jag är känslig för stickigt, den här är preciiiis på gränsen, men den är härlig!



Till sist så tog influensan mig förra veckan. När jag ändå inte kunde göra något annat så letade jag fram ett UFO ur mina påsar. En sjal som jag påbörjade för två år sedan.

"Arga stickaren" Kamilla Svanlund har designat sjalen "Solution".
Jag ville också göra en solgul som den i mönstret, men när mitt garn jag beställt kom vara det blekgult - redan där tappade jag lite lusten. ( Men så har jag en vän som passar så bra i den färgen, så det är tanken att hon ska få den istället.)
Vi var inte alltid vänner - jag, garnet, mönstret och stickorna så därför hade den hamnat i en påse längst ner i stickkorgen.

Men nu är den klar och jag är så glad att jag gjorde det!


Garnet heter Geisha, är 100 % silke och handfärgat av Chiligredelin, som numera finns på Etsy.
Jag har stickat på st 4, återigen fyrkantiga trästickor - som var svåra att göra alla minskningar och avmaskningar på, men hade ingen annan sticka som var slät nog. Garnet fastnade på Karbonzditona.


Jag var inte alltid överens med mönstret, till höger i bild syns den fulaste spetsen, men nu ville jag hellre få sjalen färdig än att ha stickat rätt. Och felen gör ju att det syns att det är riktigt hantverk - ellerhur!!

Och visst är den vacker!
Sugen på att sticka en till, men i annan färg och annat garn och andra stickor!

Ha en bra vecka!

Malin



PS. Alla mönstren finns att köpa på Ravelry.com

PS igen - Tack för alla kommentarer på pappas täcke. För att jag varit sjuk har jag inte orkat svara var och en, men är glad och tacksam att ni tar er tid och skriver en rad! Tack!








lördag 30 mars 2013

Handarbete är det!

Senaste veckorna har jag inte rört symaskinen alls.
Handarbetat har jag dock gjort.
Stickat färdigt och blockat min första sjal.
Lövsjalen från Yll och Tyll. Garn är deras eget lin.

Använt min nya (beg. ) nystvinda och nystmaskin har jag också. Barnen tyckte det var kul också, så de har nystat det röda och det svarta garnet också.


Sjalen torr och fin. Jättenöjd!!

Barnen växer fort ur sina sockor, här ett par nya till dottern, rester efter mina lila med hålmönster och de multifärgade.


I går kväll kom jag på vad jag ville göra med lite handsömnad som jag varit sugen på länge. Så när barnen satt och tittade på morgon-TV startade jag upp ett nytt projekt.
(Många WIP är det..)
Har ni sett denna instruktionsvideo? Jag tycker den är fantastisk!

Trivs så med min sjal, trots att maken tycker att det är "tantigt". Men har man fyllt 40 får man nog vara tant om man vill??

Glad Påsk på er!!

Malin















måndag 7 november 2011

Stickning och besviken..

Har inte sytt så mycket sista tiden, det har mest blivit stickade strumpor...
På längden och tvären i regnbågens alla färger.
Här är några. De regnbågsfärgade och de grön/bruna är Opal, de rosa Järbos Miniraggi, de svart/vita Fabel.

Och jag känner mig faktiskt inte färdig med det än. Trivs med att sticka strumpor, det är lagom stort projekt - blir färdigt fort. Och uppskattat, de hinner knappt av mina stickor innan de används, i synnerhet om de är till sonen eller mig.

På syfestivalen igår köpte jag faktiskt bara två nystan garn, båda "Opal" som är fantastisk kvalitét, om än lite tråkiga färger tyckte jag igår. Ett nystan tänkte jag ge mamma som är sugen på att sticka strumpor men inte kommit till skott att köpa garn. Det andra är enfärgat grå, det får bli någon mönsterstickad strumpa till mig själv.

För ett tag sedan när jag var på min närmsta garnaffär, Trassel, hittade jag på disken några underbara Lace-nystan och ett fick följa med mig hem. Hade först tänkt sticka ytterligare en halsduk på Anettes vis, men så snackades det mycket om "Gratitudesjalen" från VisaLisa på många svenska bloggar och jag blev sugen att testa.
Den blev färdig i lördags kväll, men jag blev jättebesviken... Tyckte den var för liten och att beskrivningen inte var så bra, den tog för givet att man kan allt... Jag kan sticka och har stickat mycket med mönster med många trådar/färger men inte så mycket hålmönster, spets och så och då fanns det en del att önska av mönstret.
Den var rolig att sticka, men jag kommer repa upp den och hitta mig ett annat (större) mönster.
Gratitude-sjalen, garn Lace Merino, Ella Rae.

Mer än hälften av mitt garn var kvar, så repar jag upp den borde det räcka till en rejäl halsduk.

Men nu är det duschen efter kvällens joggingtur!

Malin