Visar inlägg med etikett Beginner´s Quilt-Along. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Beginner´s Quilt-Along. Visa alla inlägg

söndag 3 mars 2013

En färdig kvilt och en utlottning i lila



I somras började jag sy några block ur BQAL på skoj.
Under hösten sydde jag dem färdigt, när man inte längre måste vänta flera veckor på nästa block (upptäckte att det inte var min grej - vill sy i min egen takt)

Vid årsskiftet började jag sy av mina scraps från projektet. Vad jag skulle ha dem till var lite "hemligt" , ibland vill man inte visa allt innan det är klart.

Men nu är jag KLAR!

BQAL 2012
Testat lite olika block och sytt upp det lila jag hade i skåp och lådor.
Det syntes knappt att jag rört dem, och ändå är lila inte "min färg" - även om mitt allra första lapptäcke (som tog typ 19 år att få färdigt..) var i lila - rester av det syns i ffa mitten- och högerblocket i raden närmst kameran.
Mitt första lapptäcke


Så jag fortsatte att sy mera block, som fick bli på andra sidan av täcket.

andra sidan
Först de stora kryssen/plussen som är andra sidan på varje BQAL-block. Sedan den yttre bården av alla småbitar (och för den delen större bitar som med hjälp av rullkniv och sax blev småbitar..)

Hela täcket är scraps, även vadden. Det är minst 4-5 olika sorters vadd i den. Har sytt hela täcket med Quilt-As-You-Go-tekniken. Första gången jag provat den i ett (färdigt) täcke.
Det enda som jag köpt till är den ill-gröna avslutningskanten. (Som för övrigt är helt sydd på maskin, det kommer nog dröja innan jag gör om det igen - resultatet är inte OK, trots att jag tycker jag lyckats bra med det förut)

Eftersom det är ett täcke av scraps länkar jag till Majas scrapsutmaning

Utlottning / Giveaway
Min blogg passerade 10 000 besök för ett tag sedan och jag har mera lila tyg kvar så jag tänkte passa på att lotta ut de bitar jag har kvar.
De är i varierande storlek, alla större än 4 1/2´´ i kvadrat.
En vinnare får hela packen.
Tyger att vinna!
Varje kommentar är en lott, länka gärna i din blogg - ytterligare en lott. (glöm inte att meddela att du länkar!)
Alla läsare är välkomna att delta, oavsett vilket land du bor i.
Endast en kommentar per läsare - tack!
-

Each comment is one entry, please link to your blog - one additional entry. (do not forget to tell me that you link!)
All readers are welcome to participate, no matter what country you live in.
Only one comment per reader - thanks!
-

Utlottningen sker efter 10 mars.

Lycka till och ha det bra!
//Malin


OBS! Nu stänger jag utlottningen för att dra en vinnare, strax!
The giveaway are closed. //Malin

lördag 10 november 2012

Sista blocket klart!!

Nu är sista blocket klart!


Å här är alla blocken!

Nu är barnen trötta på att mamma syr, så vi styr kosan mot badet!

Malin

söndag 4 november 2012

Bara ett block kvar!

Vad roligt det var att ta sig an samplern jag håller på med!
Och det passar mig bättre att ha alla klara att bara hugga in på istället för att vänta en vecka på varje ny beskrivning.
Jag vet inte hur länge den kommer ligga kvar, men här hittar ni Beginners Quilt Along.

Nu har jag bara ett block kvar!
BQAL #7


BQAL #8

BQAL #9
BQAL #10
BQAL #11
 Ja, det finns två block kvar, men jag har bestämt mig för att inte göra bonusblocket.
Är inne på att göra en Quilt-As-You-Go av denna. Har bara testat det förut, aldrig gjort en hel kvilt. När man ändå är igång att göra något man inte brukar så är det väl lika bra att göra det hela vägen.
Till min "besvikelse" har jag massor av lila tyg kvar.
Jag som tänkte passa på att sy upp en färg som jag inte brukar använda. Men det blev några nya små inköp på syfestivalen och jag börjar faktiskt få upp ögonen för lila igen! :-)
Men jag har ju hela baksidan och mellanremsor kvar, så jag kanske inte ska oroa mig för att få tyg kvar?

Nu är det dags att vila inför nästa vecka!
Morgondagen börjar med ett pass på gymmet!

Natti!

Malin

lördag 27 oktober 2012

Två block!

B QAL 5 och 6 kom till idag, fick visst lite blodad tand häromdagen..


B QAL no 5


B QAL no 6


B QAL no1-6

och helt plötsligt har jag gjort hälften av de 12 blocken!


Malin



onsdag 24 oktober 2012

B QAL 4

Började glatt i somras med den där QAL:en för att jag tipsat min unga sykompis om den. Hon kom aldrig igång med den och jag gjorde tre block (av 13)...

Idag har jag iallafall sytt block 4.




Kanske syr jag ett till under veckan?
Eller så gör jag det inte..

Natti natti!

Malin

lördag 23 juni 2012

Block 2 och 3

Jag blev ju så sugen att prova sy en sampler, Beginner´s Quilt-Along, för att jag tipsat min unga sykompis om den.
Jag vet inte om hon har börjat ännu, men här är mina block två och tre:


Block 2
Block 3  


 Lila har aldrig varit min färg, men jag har en del i lådan här hemma, så jag passar på att sy upp det.
I morgon hoppas jag hinna sy lite på det jag EGENTLIGEN syr på just nu..

Ha en skön söndag alla!

Malin

onsdag 13 juni 2012

Quilt-along för nybörjare

Nu känner jag mig kanske inte som en nybörjare längre, började trots allt på mitt första täcke 1991...
Men jag hittade en länk häromdagen och tänkte att det kanske skulle kunna vara något för min unga sy-kompis så jag tipsade henne.
Nu har hon bestämt sig att prova, trots ovana med inch-mått osv.
Och då kan ju inte jag vara sämre?
Block 1:

Då har jag möjlighet att följa min sykompis på resan och så kan jag bli av med gamla tyger som har legat här alltför länge.
Vi får se vart resan bär av! (och om vi kommer i mål?)
Jag har redan upptäckt en sak: Det är sällan jag använder så stora lappar och gör så stora block! (Lapparna är 4 1/2")

God Natt från Vallentuna!

Malin