Visar inlägg med etikett Trianglar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Trianglar. Visa alla inlägg

söndag 29 december 2013

Det allra allra sista..

Det allra sista projektet som blir färdigt i år, det sista bidraget till Majas scrapsutmaning, som rullat varje månad hela året, och de sista resterna av scraps från tygserien "Gypsy Bandana" (Michael Miller), som fanns i mina gömmor.

Jag startade redan här att sy små trianglar av de allra pyttigaste resterna av dessa tyger.
Idag fick det (trots det vackra vädret!) bli ett dammskydd till min symaskin (fö en Bernina 440 QE) vilket jag borde ha skaffat mig ett för länge sedan. Ett som man skjuter på från sidan och är öppet i högra gaveln för att trådar från trådställningen ska kunna sitta kvar under vilan och dammperioderna.


Inspirationen till scrapsarbetet fick jag hos Amanda Jean, här och här. Jag har följt henne och hennes blogg i många år nu, hon har den blogg jag följt längst av alla - tycker att den är så trevlig på alla sätt.
Mina trianglar sklijer sig en del mot hennes pga tygvalet, men annars har jag också sytt på papperstrianglar som var 3", så färdig sida på triangeln är 2,5".


Jag tycker om rött, har röda detaljer i syrummet / kontoret och hade tänkt att det skulle bli ett enfärgat rött tyg som komplement eftersom scrapsen inte räckte till hela skyddet. Men så låg där ett cerise/fuchsia-färgat tyg och ropade att det skulle vilja vara med, så det blev så. Det blir inte alltid som man tänkt sig, men det blir bra ändå!


Någon gång ska jag börja öva på frihandskviltning igen. Har sytt en del tidigare och tycker nog att jag behärskade det rätt bra, men nu kör jag bara fast när jag ska öva, tappar all fantasi och inspiration när jag ska sätta mig. Hur hittar jag den igen?
Har också ofta lite bråttom och vill bli klar när jag kommit så långt som till kviltningen så jag tar mig inte tiden.
I dag blev det raka linjer "rakt av" för jag iddes inte frihandskvilta. Det resulterade i små stjärnor.


Kanske blir 2014 en utmaning i frihandskviltning?

GOTT NYTT ÅR!

*

Malin





torsdag 11 juli 2013

Fint på balkongen

Så blev de tillslut:



Perfekta ryggkuddar i stolarna på balkongen!

Ja visst Maja! Visst vill jag ha en lott i din scrapsutmaning för juli också!
Denna gång med dina scraps - i färger som utmanade mig lite. Men jag är mycket nöjd med resultatet!!
Det behövs verkligen lite ny färg där på balkongen nu när den nya husfärgen (gissa vad vi gör i sommar??..) är nästan samma som stolarna.

Här sitter jag ibland tidiga mornar och handarbetar eller läser, eller ljumma kvällar när barnen vill att jag ska vara i närheten när de ska somna.

Men i kväll ska jag baka filmjölkslimpa och packa för morgondagens kajakutflykt!

Malin

onsdag 3 juli 2013

Enkelhet

Enkelt är vackert!

Enkelt hade varit att få fortsätta använda  Google reader..
Nu har vi passerat 1 juli och jag har inte orkat ta tag i vad jag ska använda för läsare istället?

Har du något bra förslag på en lika bra, eller gärna bättre läsare än GR?

Avslutar med en liten sneakpeak..

Malin

söndag 30 juni 2013

Gillar trianglar!!

Idag har jag skurit en hel hög av dem!

Sedan sorterat dem lite hit..

Och lite dit..

Och lite fram och tillbaka

Jag har en plan, får se om den håller. 

Natti natti!

Malin


tisdag 11 juni 2013

Annat Pyssel

Klass 2b har varit så duktiga i klassrummet, så i morgon ska de få ha maskerad. 
Axel har med mamma pysslat ihop en Minecraft-gubbe-dräkt. 


Snyggaste dräkten kommer han ha i morgon!

Har ni förrästen sett min nya matta?

Lapptäcksfin om ni frågar mig!

Nu är det match!

Malin


lördag 10 november 2012

Sista blocket klart!!

Nu är sista blocket klart!


Å här är alla blocken!

Nu är barnen trötta på att mamma syr, så vi styr kosan mot badet!

Malin

söndag 4 november 2012

Bara ett block kvar!

Vad roligt det var att ta sig an samplern jag håller på med!
Och det passar mig bättre att ha alla klara att bara hugga in på istället för att vänta en vecka på varje ny beskrivning.
Jag vet inte hur länge den kommer ligga kvar, men här hittar ni Beginners Quilt Along.

Nu har jag bara ett block kvar!
BQAL #7


BQAL #8

BQAL #9
BQAL #10
BQAL #11
 Ja, det finns två block kvar, men jag har bestämt mig för att inte göra bonusblocket.
Är inne på att göra en Quilt-As-You-Go av denna. Har bara testat det förut, aldrig gjort en hel kvilt. När man ändå är igång att göra något man inte brukar så är det väl lika bra att göra det hela vägen.
Till min "besvikelse" har jag massor av lila tyg kvar.
Jag som tänkte passa på att sy upp en färg som jag inte brukar använda. Men det blev några nya små inköp på syfestivalen och jag börjar faktiskt få upp ögonen för lila igen! :-)
Men jag har ju hela baksidan och mellanremsor kvar, så jag kanske inte ska oroa mig för att få tyg kvar?

Nu är det dags att vila inför nästa vecka!
Morgondagen börjar med ett pass på gymmet!

Natti!

Malin

onsdag 30 maj 2012

tisdag 21 februari 2012

En färdig myskvilt till väntad flicka


Barnen byggde en snöhäst i söndags, passade på att låna den i solskenet för att fota senaste kvilten.


Kvilten är ca 1.10 x 1.50 m
Tygerna är "Gypsy Bandana" från Michael Miller och rester från när jag sydde detta täcke till min svägerska i våras.
Svägerskans täcke, framsida
Baksidan



På baksidan är det röd Polarfleece från Stoff och Stil, rester från min systers täcke från i höstas

Syrrans täcke


Som synes hade jag tänkt kvilta cirklar i rutorna för att bryta alla raka linjer, men jag hade valt en på tok för tjock tråd, det gick helt enkelt inte att frihandskvilta med den och jag ville inte byta tråd. Så det blev enkla raka linjer 1/4" från diket med en grov röd syntettråd från Coats.


Nu har jag tvättat den också. Brukar inte tvätta täcken som jag ska ge bort, men här har jag inte tvättat tygerna innan jag sydde (det har jag slutat med) och det är en liten bebis (som i detta nu är på väg ut!) som ska få den så det känns bra att ha den tvättad åtminstone en gång innan hon ska ligga på den.Det ser fint ut.

Den rosa kanten är från min dotters första täcke. 


Vore kul att höra dina erfarenheter ang. trådval vid kviltning!


 Malin

fredag 20 januari 2012

Som om jag inte hade annat att göra ikväll..

Men jag var ju TVUNGEN att prova lite...
































Nu när jag ändå hade spillet nära till hands...
NU SKA jag fortsätta packa och planera semestermaten!

Malin