Visar inlägg med etikett Handömnad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Handömnad. Visa alla inlägg

onsdag 15 maj 2013

De-stress

Heter det så? Avstressande!
Att ägna sig åt sin hobby är iallafall det.
Att sy för hand är det mest avstressande för mig.
Våren är en intensiv tid både i arbetsliv och privat. Att då en liten stund då och då få krypa upp i soffan med lite handsömnad, en stor kopp gott the och kanske favorit TV är lyx!!



Baksidan

Jag har sytt sex st mugg-underlägg eller "mugrugs" till min syster i samma tyger som deras mystäcke som de fick som inflyttningspresent
Mest för att jag ville, men jag hoppas förstås att de blir uppskattade och kommer till användning. 
Maken tyckte att hon kunde få våra gamla och vi ta dessa - det var ju också ett erkännande! :-)

Det födelsedag i morgon, kunde dock inte hålla mig från att visa dem redan nu, eftersom de just blev klara, så risken finns att det inte blir någon överraskning. Det får jag ta. 

Eftersom det är ett scrapsprojekt länkar jag också till Majas utmaning. 

God natt go vänner och njut av våren!!

Malin


lördag 30 mars 2013

Handarbete är det!

Senaste veckorna har jag inte rört symaskinen alls.
Handarbetat har jag dock gjort.
Stickat färdigt och blockat min första sjal.
Lövsjalen från Yll och Tyll. Garn är deras eget lin.

Använt min nya (beg. ) nystvinda och nystmaskin har jag också. Barnen tyckte det var kul också, så de har nystat det röda och det svarta garnet också.


Sjalen torr och fin. Jättenöjd!!

Barnen växer fort ur sina sockor, här ett par nya till dottern, rester efter mina lila med hålmönster och de multifärgade.


I går kväll kom jag på vad jag ville göra med lite handsömnad som jag varit sugen på länge. Så när barnen satt och tittade på morgon-TV startade jag upp ett nytt projekt.
(Många WIP är det..)
Har ni sett denna instruktionsvideo? Jag tycker den är fantastisk!

Trivs så med min sjal, trots att maken tycker att det är "tantigt". Men har man fyllt 40 får man nog vara tant om man vill??

Glad Påsk på er!!

Malin















lördag 4 februari 2012

Brännsy sa Bill, Sybänn sa Bull

Eller egentligen var det Anette som sa "brännsy", då får jag vara Bull och säga "sybränn".

Hur som helst så fick jag en timme till att "brännsy" idag. Känns skönt!!

Resultatet ses här:

Skulle önska mig en timme eller två till i morgon. Vi får se hur det går med det.


Kallt och vackert med ett lagom snötäcke har vi idag. Har varit ute med barnen och skottat och lekt i snön. Härligt! Önskar bara att jag kommit ut på lite längdskidor också.

Tänkte visa mitt semesterprojekt i sin helhet.




Riktigt fula tyger är det, men som en helhet så blir det ganska bra ändå. Ska sy nästan lika många block till innan jag kan sy ihop den.


Ha en skön dag i vinterkylan!
Malin

måndag 30 januari 2012

Majas utmaning Januari och en vinst!

Maja, jag vet inte om detta kvalar in i din utmaning?
Jag har sällan problemet att jag inte vet vad jag ska sy, men detta är ändå ett projekt, som visserligen pågått ett tag, som är taget ur en gammal tidning från 2008. (Nr 2/08)


KM hittade en bild i denna som han gillade.
Det tog lång tid innan jag startade, men förra sommaren kom jag igång och nu är jag drygt halvvägs.
Mitt semesterprojekt.


Innan min skidsemester hade jag den stora glädjen att vinna i en utlottning hos Anne-Marlene. En fin bok som i svenska kviltvärlden är mycket i ropet just nu. Har bara hunnit bläddra igenom den snabbt, men här kan det nog bli ett och annat projekt framöver?


Ha en bra dag i solen!

Malin

Slut på semestern

Hemma igen efter en skön vecka i fjällen, med mycket härlig friskluft, utförsåkning och en del ont i benen. Trevliga middagar och härligt umgänge.

Lite hann jag handarbeta också:

Stickade färdigt ett par sockor till tjejen i vänfamiljen som fyllde 6 år igår.


Sydde 24 st rutor, till 6 st block i mitt apelsinskalsprojekt som bara pågår på resande fot.


Och så har jag påbörjat nya sockor igen..

Samma mönster som tidigare.

Natti natti
Malin


onsdag 3 augusti 2011

Apropå handsömnad..

Röjde i förrådet idag (tyvärr långt ifrån färdig, men ändå..) och då hittade jag denna gamla quilt:

 Ett av mina allra första alster. Jag sydde den, för hand, 1995. Den röda ramen och ramen med trianglar är sydda på maskin. Handkviltad.



På den här tiden visste jag inte att det fanns något som hette lapptäckstyger, jag sydde av det jag hade hemma.Vadden är säkert någon stickig syntethistoria, men täcket känns mjukt och skönt i allafall.

Baksidan är nog sydd på maskin och ser ut så här:



Pernilla, om du läser det här så var nog tanken att den skulle hamna i en barnvagn hemma hos er, men bebisen (Ja, du vet den där långa smala snygga tjejen i tonårsrummet..) kom ju först några år senare så täcket blev kvar på min vägg.. Jag får väl sy ett större till henne någon gång.

Ska ta och tvätta det så det får komma till heders någonstans igen.
Fast först ska jag nog röja vidare i förrådet.

Malin

Sommarsömnad = Handsömnad

Jag har sytt en del för hand i sommar.
Avkopplande och skönt att jobba med på bilresan, i tältet, under väntan då barnen ska somna eller för den delen i tv-soffan.
I sommar har det mest blivit mina apelsinskal som jag visade igår, men efter besöket på Mias Quiltbod som jag nämnde blev det också två små ugglor
Så små att de var svåra att fotografera.

Även dessa ur den japanska boken som jag köpte av Mia.

Jag köpte egentligen boken för att Maja fastnade för den här väskan:

 Jag tänkte att hon och jag kunde ha som projekt att sy en sådan tillsammans. Men hon ville så gärna ha väskan som Mia hade i butiken och lyckades med sina bedjande ögon få Mia att sälja väskan åt oss.
Ibland har man stor fördel av att vara en söt 3 1/2-åring! ;-)

Jag är fortfarande sugen att sy en, men det blev lägre prioritet på det nu..

Natti Natti


Malin

tisdag 2 augusti 2011

Bloggstart

Så kom också jag till skott, att starta en blogg.

Det satt långt inne, men vill ju ha möjlighet att dela mina alster med likasinnade och andra.
Mina alster är sådant jag sytt, stickat, virkat eller på annat sätt skapat med mina händer.
Jag anser mig vara lappteknik- och kviltperson, men fuskar även med andra tekniker.

I sommar har jag och familjen luffat i Grekland i tre veckor. Vad gör man på en sådan resa för att inte få handarbetsabstinens? Jo, efter förslag från Maja så tog jag med mig tre härvor garn och en virknål. Började virka rutor till en blivande sjal. Vi får väl se vilket år den blir klar, men det var skönt att ha något att sätta händerna i ibland, trots att man inte är sysslolös med två barn..

Virkningen ligger numera häri:
En påse som jag sydde klar igår kväll. Mönstret kommer ur den Japanska boken "Bag & Interior goods" som jag köpte hos Mia när min dotter Maja och jag tittade in på vägen till vår paddelsemester i Bergslagen för två veckor sedan.
Så här ser påsen ut på utsidan:

Tygerna köpte jag också i sommar, när jag kikade in hos Suslio, Norrtälje.

Under bilresorna med familjen här i Sverige fortsatte jag på min apelsinskalskvilt som jag påbörjade förra sommaren. Trevligt med lite handsömnad att syssla med när man inte kan göra något annat:
 Nu är hög tid att gå och sova, började ju jobba, efter allt semestrande, idag.

Malin