Visar inlägg med etikett mönsterstickning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mönsterstickning. Visa alla inlägg

söndag 12 april 2015

Avmaskat

Det är ofta lättare för mig att få tid till lite stickning, än att sätta mig att sy. Så medan jag sytt på pappas täcke så har jag också hunnit sticka lite strumpor och en halsduk.

Börjar med strumporna här. Hittade ett mönster som jag gärna ville testa, men det tog ett bra tag innan jag kom till skott.
Mönstret heter Yoshino Socks och är designad av en  tjej som heter Karin Michele från Atlanta. Inspirerad av Yoshino körsbärsträd - visst är de bedårande?


När jag var klar med det vita paret så hade jag ett nystan av varje färg kvar, och bara för att det var så roligt att sticka dem och jag var nyfiken på vad som hände om jag bytte färg så blev det ett par till:



Älskar båda paren!



Jag har stickat dem i Drops Fabel vit och Drops Delight Lila/Rosa (nr 06), på mina 2.5 fyrkantiga trästickor - favoriterna!

Parallellt med det mörka paret så stickade jag mig en halsduk som passar till min dunjacka/kappa.
Denna gång är det Clara Falks design "Medvind" eller "Tailwind".



Garnet är  Supersoft från Magasin Duett, brun vit och läppstiftsrött! 
Tror att jag stickade på 4:or - det är ju flera dagar sedan jag blev klar...
Jag är känslig för stickigt, den här är preciiiis på gränsen, men den är härlig!



Till sist så tog influensan mig förra veckan. När jag ändå inte kunde göra något annat så letade jag fram ett UFO ur mina påsar. En sjal som jag påbörjade för två år sedan.

"Arga stickaren" Kamilla Svanlund har designat sjalen "Solution".
Jag ville också göra en solgul som den i mönstret, men när mitt garn jag beställt kom vara det blekgult - redan där tappade jag lite lusten. ( Men så har jag en vän som passar så bra i den färgen, så det är tanken att hon ska få den istället.)
Vi var inte alltid vänner - jag, garnet, mönstret och stickorna så därför hade den hamnat i en påse längst ner i stickkorgen.

Men nu är den klar och jag är så glad att jag gjorde det!


Garnet heter Geisha, är 100 % silke och handfärgat av Chiligredelin, som numera finns på Etsy.
Jag har stickat på st 4, återigen fyrkantiga trästickor - som var svåra att göra alla minskningar och avmaskningar på, men hade ingen annan sticka som var slät nog. Garnet fastnade på Karbonzditona.


Jag var inte alltid överens med mönstret, till höger i bild syns den fulaste spetsen, men nu ville jag hellre få sjalen färdig än att ha stickat rätt. Och felen gör ju att det syns att det är riktigt hantverk - ellerhur!!

Och visst är den vacker!
Sugen på att sticka en till, men i annan färg och annat garn och andra stickor!

Ha en bra vecka!

Malin



PS. Alla mönstren finns att köpa på Ravelry.com

PS igen - Tack för alla kommentarer på pappas täcke. För att jag varit sjuk har jag inte orkat svara var och en, men är glad och tacksam att ni tar er tid och skriver en rad! Tack!








tisdag 11 november 2014

Frusna händer..

I september blev mina första vantar klara.

Tror faktiskt inte jag stickat vantar tidigare. Dessa blev klara under valvakan. 

Nu har jag blivit inspirerad till både mönsterstickning samt att göra av med restgarner. 
På kontoret till mitt jobb har vi det kallt och jag fryser lätt om händerna. Därför ville jag sticka mig halvvantar. 

Igår hade jag en klar. 


Idag har jag två!..
De är inte varesig vackra eller lika. 
Var ju tvungen att testa lite, måste ju hitta "mitt sätt".
Den ena är stickad uppifrån och ned och lite för lång. Den andra stickad nedifrån och upp och lite bättre form på. 

Mönster har jag hittat på längs vägen och anpassat till hur långt resterna räckte. 

Många trådar att fästa, sedan ska de testas på jobbet!

Inte vackra, men lite fulsnygga kanske?

Använt min nya Karbonz rundsticka, 2,75 mm; 100 cm och diverse rester av strumpgarner. 

inte ser det ut som om det minskat bland restgarnerna!
Räcker till många projekt än. Behöver inte köpa strumpgarn på länge!

(Tre nystan råkade komma med hem ändå vid besöket hos en LYS idag..)

God natt!!