Visar inlägg med etikett Till bordet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Till bordet. Visa alla inlägg

söndag 30 november 2014

1:a Advent

Maja blev klar med sina mugrugs/fikatabletter till advent!

Ikväll firar vi med lite glögg och pepparkaka!


Stjärnan och hjärtat har hon ritat själv och är så stolt!


Visst har hon blivit fantastiskt duktig på att sy!


Att följa alla kanter med sicksack är inte helt lätt. 


Men det har gått som en dans!

Nu räknar hon på fingrarna först till den 16:e då hon fyller sju år, och sedan såklart till den 24:e då tomten kommer. 


Trevlig advent önskar jag er alla!

Malin










torsdag 20 november 2014

En Skatt i brevlådan!

Härligt ögongodis landade i min brevlåda idag. Scraps i mängder skeppade från Skövde. TACK!
Nu har lilla M och jag lite att plocka med om hon har ro!

I början av veckan var lilla M sjuk. När vi hade ledsnat på bräd- och kortspel tog vi fram lite pyssel. 
Ritade och klippte. 

Strök och klippte lite till..

Det kommer bli fyra fina "mugrugs" lagom till advent och glöggen som jag väntar på. 
Jag är redan lovad att få använda dem!
Lyckliga mig!

Bara November tar slut någon gång!..

Malin




onsdag 15 maj 2013

De-stress

Heter det så? Avstressande!
Att ägna sig åt sin hobby är iallafall det.
Att sy för hand är det mest avstressande för mig.
Våren är en intensiv tid både i arbetsliv och privat. Att då en liten stund då och då få krypa upp i soffan med lite handsömnad, en stor kopp gott the och kanske favorit TV är lyx!!



Baksidan

Jag har sytt sex st mugg-underlägg eller "mugrugs" till min syster i samma tyger som deras mystäcke som de fick som inflyttningspresent
Mest för att jag ville, men jag hoppas förstås att de blir uppskattade och kommer till användning. 
Maken tyckte att hon kunde få våra gamla och vi ta dessa - det var ju också ett erkännande! :-)

Det födelsedag i morgon, kunde dock inte hålla mig från att visa dem redan nu, eftersom de just blev klara, så risken finns att det inte blir någon överraskning. Det får jag ta. 

Eftersom det är ett scrapsprojekt länkar jag också till Majas utmaning. 

God natt go vänner och njut av våren!!

Malin


fredag 23 mars 2012

Majas tidningsutmaning Mars

Det bidde ett utmaningsprojekt denna månad också!
Samma tyger som förra månaden.

Återigen är det Quiltemagasinet, nu senaste numret:
Idén till ägg på en duk och formen på äggen har jag tagit i tidningen, resten är eget påhitt, som vanligt..

Äggen är från skrufskakan som dottern och jag sydde när vi var sjuka.

Natti natti

Malin


måndag 27 februari 2012

Måndag och Majas tidningsutmaning februari

Än är inte mitt bidrag till Majas utmaning klart, men nu kan jag visa vad det ska bli.
Det är några veckor kvar till det behöver vara klart, då påsken kommer.

Denna gång är det också Quiltmagasinet,  nu nr 1/08.
Ett mycket tummat exemplar, det finns fler projekt i detta nummer som jag skulle vilja göra.



 Nu är det första påböjrat.

Lite justeringar ska till, även lite broderi, vadd, baksida, kviltning - men jag har iallafall kommit en god bit på väg!


Inte riktigt "enligt recept" men mycket närmre än vad jag brukar komma. Vill ju göra på mitt sätt.. ;-)

Ha en bra vecka, alla!
Jag kommer ha en stressig en.

Kram 
Malin


onsdag 28 december 2011

Det blev jul ändå!

Ja, mitt julprojekt blev inte klart innan denna julen. Men det kommer fler och som sagt, det blev jul ändå! ;-)

Inga hemagjorda klappar i år.

Nu har jag haft ledigt några dagar och hunnit sy färdigt.
6 st tabletter blev det av 6 st FQ som jag köpt för flera år sedan.


Vi behöver ju bordstabletter även i mellandagarna. Så här ser bordet ut nu.

Grönt och fint utanför fönstret. Svårt att få till den rätta julstämningen!

Nu har jag letat fram en gammal surdeg ur gömmorna, får se vilket år jag blir klar med den!

På fredag ska jag ha sydag med min unga "lappteknikslärling" så ikväll och i morgon ska jag fundera ut vad vi ska göra och vad nästa steg blir. Kanske hinner jag också skära lite till ett blivande täcke under "utbildningen" medan hon syr. Men först blir det SVT och Arne Dahl.

God fortsättning alla syvänner!
Kram
Malin

måndag 12 december 2011

En klar - fem kvar!

Nu börjar julprojektet närma sig slutet och en del är klar:

Fem delar kvar, sedan kan vi sätta oss till bords med julmaten!

Jag hittade inspiration till denna modell av bordstablett på en bild i Textilias blogg för några veckor sedan.
I mina gömmor hade jag en packe med sex olika jultyger som jag köpt, just hos Textilia, på syfestivalen för ett par år sedan. Suget kom och jag var igång och sydde igen! Kul!

Idag fick jag Quiltemagasinet i brevlådan. Där fanns en beskrivning på bordstabletter med liknande idé. Den ska jag ta och sy efter en annan gång, tror jag, för de var jättefina!

Men nu är det dags att laga mat till mina barn!

Malin


fredag 12 augusti 2011

Mugrugs även hos mig

Vintern som gick spreds en löpeld bland kviltare på nätet, alla sydde "mugrugs", muggmattor eller fikaunderlägg. Jag var också sugen att sy, men hade annat på gång.

Förra veckan sydde jag mig en duk till bordet på altanen. Kvar blev en liten restbit som skrek att den också ville bli någonting användbart...
Så denna vecka har jag skurit, sytt, vänt, pressat och sytt min egen variant av Mugrugs:
 Åttkantiga Mugrugs, storleken bestämdes av tygrestens bredd.


De sista blev klara innan vårt fredagsmys i kväll. Barnen anammade dem direkt, så de hamnade i hetluften kring legospelet "Minotaurus" under saftmuggar och popcornskål.

Tyget är från IKEA, de är vändsydda med en svart baksida.

I eftermiddag skolkade jag från jobbet och åkte till Quiltbiten i Uppsala, valde tyger och annat i nästan en timme. I kväll har jag sytt ett litet projekt från det besöket och sedan ska det bli ett par större, men mer om det en annan dag.

Ha en skön helg!

Malin