måndag 27 maj 2013

Symaskinen står orörd.

Hinner / orkar inte sy för allt annat som händer. Men stickorna sätter jag fart på i passargerarsätet i bilen och soffhörnet några minuter då och då. 
Första försöket med detta gula garn är numera upprepat och nu testar jag en enklare (?) variant. 

Detta grönorange projekt gissade sonen fort att det var till honom.

Jo, jag sydde lite under finalen av Eurovision schlagerfestivalen härom lördagen också. Jeanstyg igen. Men blev inte färdig, behöver göra någon justering. (Men när?)

Var hemma med dottern idag då dagis var stängt. Vi sydde inte, hon gjorde två pärlplattor. 
Sedan ville hon åka till klätterhallen och klättra. Så det gjorde vi!

Nu dags för sängen. Det blir en hysterisk vecka på jobbet - igen. 

Malin


onsdag 15 maj 2013

De-stress

Heter det så? Avstressande!
Att ägna sig åt sin hobby är iallafall det.
Att sy för hand är det mest avstressande för mig.
Våren är en intensiv tid både i arbetsliv och privat. Att då en liten stund då och då få krypa upp i soffan med lite handsömnad, en stor kopp gott the och kanske favorit TV är lyx!!



Baksidan

Jag har sytt sex st mugg-underlägg eller "mugrugs" till min syster i samma tyger som deras mystäcke som de fick som inflyttningspresent
Mest för att jag ville, men jag hoppas förstås att de blir uppskattade och kommer till användning. 
Maken tyckte att hon kunde få våra gamla och vi ta dessa - det var ju också ett erkännande! :-)

Det födelsedag i morgon, kunde dock inte hålla mig från att visa dem redan nu, eftersom de just blev klara, så risken finns att det inte blir någon överraskning. Det får jag ta. 

Eftersom det är ett scrapsprojekt länkar jag också till Majas utmaning. 

God natt go vänner och njut av våren!!

Malin


söndag 21 april 2013

Sytt och virkat

För två år sedan åkte vi till Grekland och öluffade i tre veckor. Tre veckor kan man inte vara utan handarbete!
Jag köpte mig garn, en ny virknål och ett mönster och i Grekland virkade jag ruta efter ruta efter ruta och lillemannen hjälpte mig att nysta garn. Det var trevligt att slippa handarbetsabstinensen.

Men när jag kom hem igen var det inte lika roligt att sy ihop de där rutorna, rent av skittrist..
påsen med de virkade rutorna har hängt med hit och dit i två års tid..
Men nu ÄNTLIGEN tog jag tag i dem och har sytt ihop de sista rutorna och jag har fått mig ytterligare en sjal!

Trevligt att virka, men nästa gång ska jag leta upp ett mönster där jag kan virka hela plagget i ett eller ett par stora stycken alt. virka ihop delar/rutor vartefter!

Sylust finns det massor som pirrar i kroppen, men tiden finns inte alls just nu.
Men ikväll snodde jag åt mig en timme i syrummet och sydde mig en "tag" till min nya datorväska så jag slipper ta fel och om jag (gud förbjude) skulle komma ifrån den så kanske någon vänlig själ kan se till att jag får den tillbaka.



Den lilla tulpanaplikationen hittade jag mallen till i senaste Quiltemagasinet.

Eftersom "Taggen" är sydd av gamla jeans och små tygrester så länkar jag till Maja som har sin scrapsutmaning rullande hela året.

Längtar efter att sy mera, men det får bli en annan gång. Våren är hektisk och fantastisk!
Tänk att det är dagsljust fortfarande vid 20-tiden på kvällen! Man hinner mer då än i mörka november!

Sköt om er!

Malin



lördag 30 mars 2013

Handarbete är det!

Senaste veckorna har jag inte rört symaskinen alls.
Handarbetat har jag dock gjort.
Stickat färdigt och blockat min första sjal.
Lövsjalen från Yll och Tyll. Garn är deras eget lin.

Använt min nya (beg. ) nystvinda och nystmaskin har jag också. Barnen tyckte det var kul också, så de har nystat det röda och det svarta garnet också.


Sjalen torr och fin. Jättenöjd!!

Barnen växer fort ur sina sockor, här ett par nya till dottern, rester efter mina lila med hålmönster och de multifärgade.


I går kväll kom jag på vad jag ville göra med lite handsömnad som jag varit sugen på länge. Så när barnen satt och tittade på morgon-TV startade jag upp ett nytt projekt.
(Många WIP är det..)
Har ni sett denna instruktionsvideo? Jag tycker den är fantastisk!

Trivs så med min sjal, trots att maken tycker att det är "tantigt". Men har man fyllt 40 får man nog vara tant om man vill??

Glad Påsk på er!!

Malin















onsdag 20 mars 2013

Paket på posten

jag tror jag gjorde ett kap på Tradera häromdagen.
Allt på bilden nedan för drygt 300kr plus porto


Den där påt-saken vet jag inte om jag kommer hanågon nytta av, men övrigt har blivit aktuellt då jag fått lite fart på stickorna igen efter ett antal års uppehåll.
Och kapet passar till ett annat som jag gjorde för några veckor sedan:


Nu gäller det att hitta tid någonstans också!..

tisdag 19 mars 2013

Skär och skär

..mera scraps
Vill börja sy snart, men har mycket kvar att sätta kniven i.
Och att skära lite varje kväll är också lugnande!

God natt!

Malin

söndag 10 mars 2013

TACK, tak, takk, thanks, gracias!

Tack alla som besökt mig, och tack alla som deltagit i min utlottning!
Aldrig kunde jag tro att så många skulle delta och hitta mig!
Och att lila skulle vara så populärt?

Jag har sparat en liten hög till mig själv.
Men den kommer nog ligga ett tag, för nu vill jag använda andra färger!!

Hur gick utlottningen!
Jag räknade till 79 lotter och lät random.org hjälpa mig med lottdragningen:


Och nummer 25 på lotten hade :


Grattis Bibbi!!
Svara på mitt mail så kommer min lilla lila tyghög till dig!

Några kvällar denna vecka har jag skurit scraps på längden och tvären, det finns mera att skära och scraps är ju så roligt!
Har flera scraps-projekt pågående, detta är det senaste:

Det blev visst lite lila här också..
Mönstret hittar ni hos Badskirt

Nästa projekt startas nog också snart..

Men jag har en son som väntar på sitt täcke som redan är påbörjat, så mamma kanske får ta sig i kragen även om inspirationen för detta inte är på topp just nu..

Han fyllde för övrigt 9 år förra söndagen. Då var lillasyster sjuk, så idag har vi arrangerat TVÅ kalas, ikväll blir det nog tidig sänggång även för mamman i huset.

Ha en bra vecka!!

Malin