lördag 31 augusti 2013

Nytt till köket

Lite färg till köket livar upp!

Majas scraps har kommit till användning igen!

Mycket roligare med andras skräp än eget!

Detta är annat än den gamla tråkiga vi hade innan!

Bye bye tråkig grå!

Jag har sytt grytvanten av scraps jag fått av Maja, jag har dubbel Thermovadd och ett enkelt bomullstyg som foder. (Jag hoppas det ska hålla värmen!) Sytt med en quilt-as-you-go-teknik enl. Elisabeth Hartman. Kviltat med favoriten Kingtut (Superior Threads).
Ritade av den gamla vanten för att få modellen, men nästa gång ska jag se till att få en bättre passform på tummen. 

Eftersom det är sista augusti idag hinner jag anmäla min grytlappsvante till Majas scrapsutmaning som hålls varje månad 2013.

Skön lördagskväll!

Malin

fredag 30 augusti 2013

Det ska bli en fröjd

att läsa den nya boken om gamla svenska lapptäcken av Åsa Wettre!!


Den gamla boken är vältummad, en av de allra första böckerna om lappteknik som jag köpte. 

Kanske ska ta och krypa ner i sängen med boken med det samma?

God Natt
Malin

måndag 26 augusti 2013

En näve scraps

Det här var roligt!!

Men scrapshögen från Maja är inte slut än!..


Men nu blir det sängen innan ytterligare en tidig dag på jobbet.

Natti natti! /Malin

lördag 10 augusti 2013

Mammas skolflicka

måste ju ha ett eget pennfack!
Tyger och dragkedja har hon valt själv. 



Har man varit flicka själv vet man att många saker behöver man ha inuti också!
Någon som minns penntrollen??
Ett sånt måste man ju också ha!

Malin



onsdag 7 augusti 2013

Kvällsmys på altanen


Här smids det planer för godispåsen jag fick på posten förra veckan. 
Tyget under saxen är en av KM's skjortor  som numera är mitt lapptäckstyg och kanske passar in i projektet. 

Natti natti från altanen 
Malin

tisdag 6 augusti 2013

På håll

och med dålig syn så blir den jättefin!


Retar mig alltså fortfarande en del på tygerna. 
Men mönstret gillar jag skarpt!

Nu hoppa isämg, tufft att först jobba fulla dagar och sedan måla hus ett antal timmar på kvällen. 

Dock fantastiskt skönt att kunna sitta på altanen sent på kvällen och klippa sönder  gamla jeans!!

Malin

onsdag 31 juli 2013

Godispåse och funderingar

Den där Maja!
Ja, inte min dotter, utan hon den andra - hon i Skövde. Hon är som hon är - Härlig!

Idag hade brevbäraren med sig en påse godis från Majas Paradis. Jag beundrade hennes filt som ska värma ett litet barn i Gambula så småningom - och så dök detta upp idag;


Bara sådär!
Jag som inte är van med att få presenter blir både generad, rörd och glad!
Vilken godispåse, vilken skatt!!

Mitt varmaste tack till dig, Maja!

Min egen Maja har idag provat strandfilten av jeans för första gången och vi läste mina små inskriptioner på den tillsammans med hennes bror. "Den kan ni få använda resten av livet" kläckte jag ur mig när de var nöjda med den. "Alltså även när du är död" konstaterade Maja.
Ja, även när jag är död, om du vill, min älskade vän!

Tidigare en dag på stranden, när barnen själva varit iväg på toaletten, tillsammans, och M inne på herrarnas för första gången så funderade hon till sin bror när de kom tillbaka till mig; "Sedan, när vi är vuxna och här själva då kan jag också gå på herrarnas med dig!"
Ibland blir det så stor skillnad på de där nästan fyra åren som det skiljer sig mellan dem,  för A konstaterade ganska torrt att de inte kommer vara på badet tillsammans då de är vuxna.

Det är mycket att tänka på för en 5 åring som bara har två veckor kvar innan hon ska börja skolan!

Själv har jag bara två semesterdagar kvar och passar på att sy så fort det går, hösten kommer troligen bli en lång sytorka...
Just nu syr jag ihop blocken i mitt mångårsprojekt;



I morgon blir det bad och simskola igen!

            Malin