måndag 22 juli 2013

Nu ska jag göra mig vacker!

Så sa trollmor i "Trolltyg i tomteskogen"

Jag har aldrig varit så mycket för att sminka mig, det har på sin höjd blivit lite mascara. Dels av ointresse och dels för att jag är så trött på mornarna. Men också för att jag inte KAN.

I maj var jag med min syster på en 4-h-kurs för en make-up-artist där vi fick lära oss från grunden att lägga en make-up. Läraren var otroligt duktig och det var jätteroligt! Sedan fick vi förstås personlig vägledning med färgval osv.  Jag köpte ALLT för att kunna lägga en make-up.
Så nu KAN jag om jag VILL.

Men det var ju en herrans massa nya prylar som skulle ha någon plats.
Sedan jag kom hem från fjällen har jag nu suttit två sena kvällar och sytt ihop små lappar - och dessa blev tillslut detta:



En väska till alla pryttlarna. 
En helt suverän variant av necce, som öppnar upp sig stort så man hittar bland alla små saker och den står stadigt. Dessutom en mycket bra tutorial av Anna på Noodlehead. Bookmarkade denna för länge sedan, men har inte provat den förrän nu - det lär bli fler!!
Hon har beskrivit tre storlekar, jag sydde den minsta.

Och så har jag sytt denna:



En förvaring till alla borstar/penslar.
Denna är egen design, 


Med en knapp av älghorn, som jag köpte på marknaden i Funäsdalen. Tyvärr upptäckte jag för sent på eftermiddagen att det vankades en lapptäcksutställning i Funäsdalen samma dag, men då hade den redan stängt - åh så synd!


På vägen hem från fjällen fick jag idén till dessa två och tänkte ut vad jag skulle sy i för tekniker, men det blir inte alltid som man tänkt sig..
Först skulle jag sy "smulspår" som jag sett i bloggvärlden och ett täcke IRL, jag vet inte riktigt hur Anita som håller kurs i denna teknik gör - men jag gissade lite och satte igång. Det blev nog rätt så likt det hon gör, men det passar nog bättre till stora arbeten.

Kul var det i allafall!

För övrigt är Anita en mycket duktig lärare, jag har gått en helgkurs med henne i frihandskviltning och var mycket nöjd! Mycket inspiration, kunskap och kul! Så får du chansen att gå en kurs för henne - gör det!

Den andra tekniken jag tänkte testa var quilt-as-you-go som typ den Elisabeth Hartman använt i den här väskan. Men jag började fel och så blev det som det blev, huvudsaken att det blev bra!





Det neutrala tyget hittade jag på Quiltbiten i Uppsala för ett tag sedan, dragkedja på metervara med den härligt 70-taliga ringen på kläppen har jag köpt av Garn- och Tyghörnan på någon av syfestivalerna och scrapsen har jag fått av Maja som vinst i hennes scrapsutmaning som pågår hela året.

Nu är nog klockan för mycket för att börja på något nytt? Eller så är den det inte?..

Malin 




7 kommentarer:

  1. Nu har du väl fått eld i baken?? Först handla smink för en förmögenhet(?) och sen fortsätta med att sy såå snygga grejor?? Hur kommer till detta tillstånd? Ge mig en vink så kanske jag blir frisk i rappet!
    Jättefint är det du ska ha alla dina gryttlar i!!
    Det blir spännande att se vad du hittar på efter det här... många lotter blir det hos Maja!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad skoj du haft. Sminkkurs, fjällen, en massa härlig sömnad. Bra jobbat.
    Smulspår tänkte jag oxå försöka klura ut o göra mej en egen variant jag också. Din blev ju lyckad.
    Smulspåren jag ser IRL har varit ca 1 meter i kvadrat.


    Ha det gott, kram till dej.

    SvaraRadera
  3. Vilka läckra förvaringar. Tack för att du länkade till mönstret.

    SvaraRadera
  4. Malin, Malin vilka härliga arbeten!!!
    När du väl sätter dig och syr så kommer det konst ur dig!
    Åh, vad dessa arbetet var snygga!
    Nya lotter från en beundrande, Maja
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag är full av beundran över de fina färg- och tygkombinationerna som Du gör!
    Håller med Dig om att "smulspår" ser spännande ut och jag har heller inte gått någon kurs. Men jag talade med en syväninna som sytt ett "smulspår" på en kurs för Anita Fors och sedan prövade jag själv. Visade "mina smulspår" på min blogg i mitten av juni.
    Däremot har jag precis som Dig gått en kurs i frihandskviltning för Anita Fors och den kan jag varmt rekommendera till alla som känner sig intresserade!

    Dollandesign

    SvaraRadera
  6. Så fina förvaringar och jag gillar Ditt "Smulspår". Grattis till dessa!
    kram

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig färgklick din nya sminkväska är! Gillar den skarpt! Kramar Ullis

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar, jag blir lika glad för alla!
/ Malin