måndag 29 juli 2013

Gillar


Gillar färger!


Och gillar Jeans!

Men detta kommer jag få träningsvärk i hand och underarm av...
Har sytt ned "lukkekanten" (jag tycker att det är ett så BRA ord!) för hand. Bra blev det men oj så tungt det var!

Malin



måndag 22 juli 2013

Nu ska jag göra mig vacker!

Så sa trollmor i "Trolltyg i tomteskogen"

Jag har aldrig varit så mycket för att sminka mig, det har på sin höjd blivit lite mascara. Dels av ointresse och dels för att jag är så trött på mornarna. Men också för att jag inte KAN.

I maj var jag med min syster på en 4-h-kurs för en make-up-artist där vi fick lära oss från grunden att lägga en make-up. Läraren var otroligt duktig och det var jätteroligt! Sedan fick vi förstås personlig vägledning med färgval osv.  Jag köpte ALLT för att kunna lägga en make-up.
Så nu KAN jag om jag VILL.

Men det var ju en herrans massa nya prylar som skulle ha någon plats.
Sedan jag kom hem från fjällen har jag nu suttit två sena kvällar och sytt ihop små lappar - och dessa blev tillslut detta:



En väska till alla pryttlarna. 
En helt suverän variant av necce, som öppnar upp sig stort så man hittar bland alla små saker och den står stadigt. Dessutom en mycket bra tutorial av Anna på Noodlehead. Bookmarkade denna för länge sedan, men har inte provat den förrän nu - det lär bli fler!!
Hon har beskrivit tre storlekar, jag sydde den minsta.

Och så har jag sytt denna:



En förvaring till alla borstar/penslar.
Denna är egen design, 


Med en knapp av älghorn, som jag köpte på marknaden i Funäsdalen. Tyvärr upptäckte jag för sent på eftermiddagen att det vankades en lapptäcksutställning i Funäsdalen samma dag, men då hade den redan stängt - åh så synd!


På vägen hem från fjällen fick jag idén till dessa två och tänkte ut vad jag skulle sy i för tekniker, men det blir inte alltid som man tänkt sig..
Först skulle jag sy "smulspår" som jag sett i bloggvärlden och ett täcke IRL, jag vet inte riktigt hur Anita som håller kurs i denna teknik gör - men jag gissade lite och satte igång. Det blev nog rätt så likt det hon gör, men det passar nog bättre till stora arbeten.

Kul var det i allafall!

För övrigt är Anita en mycket duktig lärare, jag har gått en helgkurs med henne i frihandskviltning och var mycket nöjd! Mycket inspiration, kunskap och kul! Så får du chansen att gå en kurs för henne - gör det!

Den andra tekniken jag tänkte testa var quilt-as-you-go som typ den Elisabeth Hartman använt i den här väskan. Men jag började fel och så blev det som det blev, huvudsaken att det blev bra!





Det neutrala tyget hittade jag på Quiltbiten i Uppsala för ett tag sedan, dragkedja på metervara med den härligt 70-taliga ringen på kläppen har jag köpt av Garn- och Tyghörnan på någon av syfestivalerna och scrapsen har jag fått av Maja som vinst i hennes scrapsutmaning som pågår hela året.

Nu är nog klockan för mycket för att börja på något nytt? Eller så är den det inte?..

Malin 




onsdag 17 juli 2013

Tråden räckte!

Har semester!


Sedan några år tillbaka syr jag för hand när vi är bortresta, i bil, tält, stugor och på hotell.
I kväll sydde jag klart den sista aplikationen, något nervös att tråden skulle ta slut innan jag var klar - men den räckte!!


Det jag har sytt på dessa semestrar är apelsinskal:


Jag tycker att tygerna är vedervärdiga, men det ingår i min lilla utmaning till mig själv. 
Inför detta projekt köpte jag tygpackar efter färg, från nätbutik - en ljus och en orange. Blev så besviken när jag fick se tygerna - långt från vad jag tänkt och önskat. Men bestämde mig för att använda dem ändå, något jag ångrat längs vägen men tror att resultatet ändå blir bra tillslut!

När vi kommer hem får jag börja sy ihop blocken och sedan plocka ihop dessa till en topp - ingen brådska då det ändå tagit några år att sy aplikationerna - det vore skönt att få kvilten klar och gå vidare!

Nu får jag ägna mig åt stickning resten av denna vecka.

Fortsatt trevlig sommar!
Där jag är sitter vare sig vantar eller mössa ivägen..

Malin

fredag 12 juli 2013

Gräsligt!..

Utmanar mig själv att inte alltid matcha..
För att få riktigt scrappig look, men det här gillar jag inte!! Gräsligt!

Haft en underbar dag i skärgården i kajak med min dotter, en vän och hennes båda barn. Varmt i vattnet så jag badade också!
Nu är jag trött!
I morgon är det bada och packa för fjäll som gäller!

Malin

torsdag 11 juli 2013

Fint på balkongen

Så blev de tillslut:



Perfekta ryggkuddar i stolarna på balkongen!

Ja visst Maja! Visst vill jag ha en lott i din scrapsutmaning för juli också!
Denna gång med dina scraps - i färger som utmanade mig lite. Men jag är mycket nöjd med resultatet!!
Det behövs verkligen lite ny färg där på balkongen nu när den nya husfärgen (gissa vad vi gör i sommar??..) är nästan samma som stolarna.

Här sitter jag ibland tidiga mornar och handarbetar eller läser, eller ljumma kvällar när barnen vill att jag ska vara i närheten när de ska somna.

Men i kväll ska jag baka filmjölkslimpa och packa för morgondagens kajakutflykt!

Malin

onsdag 10 juli 2013

Det går inte fort..

när det går långsamt!

Men tillslut blir det klart!

Vann maj månads utmaning hos Maja, fick ett kuvert med scraps och har nu sytt mig ett par kuddar av dessa. 
I morgon ska jag fota dem på dess rätta plats. 

Igår var jag på nostalgitripp på Grönan
Eric Gadd - i kväll snurrar han på spotify.


Malin

onsdag 3 juli 2013

Enkelhet

Enkelt är vackert!

Enkelt hade varit att få fortsätta använda  Google reader..
Nu har vi passerat 1 juli och jag har inte orkat ta tag i vad jag ska använda för läsare istället?

Har du något bra förslag på en lika bra, eller gärna bättre läsare än GR?

Avslutar med en liten sneakpeak..

Malin