Så sa trollmor i "Trolltyg i tomteskogen"
Jag har aldrig varit så mycket för att sminka mig, det har på sin höjd blivit lite mascara. Dels av ointresse och dels för att jag är så trött på mornarna. Men också för att jag inte KAN.
I maj var jag med min syster på en 4-h-kurs för en
make-up-artist där vi fick lära oss från grunden att lägga en make-up. Läraren var otroligt duktig och det var jätteroligt! Sedan fick vi förstås personlig vägledning med färgval osv. Jag köpte ALLT för att kunna lägga en make-up.
Så nu KAN jag om jag VILL.
Men det var ju en herrans massa nya prylar som skulle ha någon plats.
Sedan jag kom hem från fjällen har jag nu suttit två sena kvällar och sytt ihop små lappar - och dessa blev tillslut detta:
En väska till alla pryttlarna.
En helt suverän variant av necce, som öppnar upp sig stort så man hittar bland alla små saker och den står stadigt. Dessutom en mycket bra
tutorial av Anna på
Noodlehead. Bookmarkade denna för länge sedan, men har inte provat den förrän nu - det lär bli fler!!
Och så har jag sytt denna:
En förvaring till alla borstar/penslar.
Denna är egen design,
Med en knapp av älghorn, som jag köpte på marknaden i Funäsdalen. Tyvärr upptäckte jag för sent på eftermiddagen att det vankades en lapptäcksutställning i Funäsdalen samma dag, men då hade den redan stängt - åh så synd!
På vägen hem från fjällen fick jag idén till dessa två och tänkte ut vad jag skulle sy i för tekniker, men det blir inte alltid som man tänkt sig..
Först skulle jag sy "smulspår" som jag sett i bloggvärlden och ett täcke IRL, jag vet inte riktigt hur
Anita som håller kurs i denna teknik gör - men jag gissade lite och satte igång. Det blev nog rätt så likt det hon gör, men det passar nog bättre till stora arbeten.
För övrigt är Anita en mycket duktig l
ärare, jag har gått en helgkurs med henne i frihandskviltning och var mycket nöjd! Mycket inspiration, kunskap och kul! Så får du chansen att gå en kurs för henne - gör det!
Den andra tekniken jag tänkte testa var quilt-as-you-go som typ den
Elisabeth Hartman använt
i den här väskan. Men jag började fel och så blev det som det blev, huvudsaken att det blev bra!
Det neutrala tyget hittade jag på Quiltbiten i Uppsala för ett tag sedan, dragkedja på metervara med den härligt 70-taliga ringen på kläppen har jag köpt av Garn- och Tyghörnan på någon av syfestivalerna och scrapsen har jag fått av
Maja som vinst i hennes scrapsutmaning som pågår hela året.
Nu är nog klockan för mycket för att börja på något nytt? Eller så är den det inte?..
Malin